Άσκηση σε κρύο Περιβάλλον (μέρος 2ο)

Γράφει ο  Αναστάσιος Ρόδης
 
Ζεστή καρδιά, γυμναστήρια ψυγεία
 
Οσο και να θέλουμε να γίνουμε μέλη σε κάποιο γυμναστήριο τα χρήματα είναι ενας σημαντικός παράγοντας στο αν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στο μηνιαίο κόστος. Μα να ήταν μόνο αυτό! Τους τελευταίους μήνες αυξάνονται οι φωνές διαμαρτυρίας απο όλο και περισσότερους ασκούμενους οτι πολλά γυμναστήρια δεν χρησιμοποιούν την θέρμανση επαρκώς με αποτελεσμα την δημιουργία ψυχρών και αφιλόξενων χώρων εγκύμνασης. Αυτό εγκυμωνεί άμεσους κινδύνους οχι μόνο για τους ασκούμενους αλλα παράλληλα για τους ιδιοκτήτες των γυμναστηριών. 
Είναι σκληρή η αλήθεια οτι τους τελευταίους μήνες η χώρα μας αλλάζει μορφή με βίαιους αλλα και ταχείς ρυθμούς. Η ζωη όλων ακολουθεί την οικονομική πτώση της χώρας και γίνετε όλο πιο και δύσκολη. Όλοι ψάχνουμε ένα τρόπο να ξεπεράσουμε έστω και για λίγο τα καθημερινά μας προβλήματα.
Για μερικούς απο εμάς η σωματική άσκηση είναι ενας ή και ο μοναδικός τρόπος αναζήτησης της σωματικής αλλα και της πνευματικής μας ηρεμίας. Βέβαια, τους χειμερινούς μήνες η άσκηση σε εξωτερικούς χώρους γίνετε όλο και πιο δύσκολη.  Το κρύο και γενικότερα ο άσχημος καιρός λειτουργούν αποτρεπτικά, με αποτέλεσμα πολλοί απο εμάς να προτιμούν την αναπαυτική πολυθρόνα του ζεστού σαλονιού τους. Καποιοι άλλοι βέβαια, πιο δραστήριοι προτιμούν κάποιο μεγάλο ή και μικρό συνοικιακό γυμναστήριο ώστε να συνδιάσουν την κοινωνική τους ζωή με την σωματική άσκηση.
Πολλοί απο εμάς αναζητούμε ένα ζεστό μέρος για να γυμναστούμε τους χειμερινούς μήνες. Ένα οργανωμένο, ζεστό γυμναστήριο ώστε να αποφύγουμε τον άσχημο καιρό αλλά και τους τραυματισμούς που πιθανότατα να προέλθουν απο τον συνδιασμό ψύχους και μη σωστού προγράμματος προθέρμανσης ή γενικότερα εγκύμνασης. Μα πόσο αλήθεια είναι οτι για πολλούς απο εμάς οτι το γυμναστήριο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας απλός χώρος εκγύμνασης, αλλά ένας χώρος για την κοινωνική μας δικτύωση.
Ναι, είναι αλήθεια οτι το γυμναστήριο είναι κάτι παραπάνω απο ένας απλός χώρος εγκύμανσης. Είναι ένας ακόμα χώρος κοινωνικής δυκτίωσης. Συνεπώς, η διακόσμηση του χώρου, τα χρώματα, η οσμή, ακόμα και η θερμοκρασία του χώρου είναι παράγοντες που βοηθούν στη διατήρηση των ήδη υπαρχόντων μελών, αλλά και στην προσέλκυση νέων.
Με άλλα λόγια, είναι πολύ πιο εύκολο να κρατήσεις ή ακόμα και να αυξήσεις τα μέλη του γυμναστηρίου σου διατηρώντας ένα ζεστό και οργανωμένο γυμναστηριακό χώρο, στον οποίο κάποιος θα μπορέι εκτός απο το να γυμναστεί, να συμμετέχει σε διαφορετικού τύπου κοινωνικές εκδηλώσεις.
Ειδικότερα στις επαρχιακές πόλης, ο χώρος του γυμναστηρίου γίνετε εκτός απο χώρος άθλησης, χώρος για καφέ και συζήτησης με φίλους και γνωστούς. Συνεπώς, οι ιδιοκτητες γυμναστηρίων θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οτι οι χώροι που διατηρούν είναι κάτι παραπάνω απο απλοί χώροι εγκύμνασης. Τα γυμναστήρια τους είναι ένας ακόμα χώρος κοινωνικής δικτίωσης για γνωστούς, φίλους, και γενικότερα πελάτες.
Κάτι ακόμα πιο σημαντικό για όλους μας είναι οτι οι ψυχροί χώροι γυμναστηρίων, και όταν γράφω ‘ψυχροί’ δυστυχώς εννοώ λόγο θερμοκρασίας εγκυμωνούν κινδύνους για τους ασκούμενους.
Η άσκηση σε κρύο περιβάλον αυξάνει τις πιθανότητες μυικών τραυματισμών. Πολύ περισσότερο σε άτομα που δεν έχουν βασικές γνώσεις προπονητικής. Η πιθανότητα τραυματισμού αυξάνεται πολύ περισσότερο στα άτομα που συνήθιζαν να ασκούνται με σορτάκια και κοντομάνικα και δεν γνωρίζουν το πως θα πρέπει να προφυλάξουν το σώμα τους απο τις χαμηλές θερμοκρασίες. Ένας πιθανός μυικός τραυματισμός μπορεί να αποφέρει αποχή μεγάλης διάρκειας απο οποιαδήποτε μορφή σωματικής άσκηση. Κάτι που δεν θέλει ο ασκούμενος αλλά και ο ιδιοκτήτης του γυμναστηρίου.
Το ίδιο ισχύει και για τους αθλητές ομάδων οι οποίοι μπορεί να παραμείνουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα εκτός δράσης, κατι που στην συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να αποβεί μοιράιο για τον ίδιο τον αθλητή αλλα και για την ομάδα του. Πρόσθετα, πολλοί είναι εκείνοι που χρησιμοποιούν τα γυμναστήρια ως μέσο αποκατάστασης/αποθεραπείας μετά απο τραυματισμούς. Η θερμοκρασιά του χώρου κατά την διάρκεια της αποκατάστασης/αποθεραπείας αποτελεί βασικό παράγοντα για την ταχύτερη και ασφαλέστερη εκτελεσή της.
Αυτό σημαίνει οτι η επιτυχία η αποτυχία ένος προγράμματος αποκαταστασης/αποθεραπειας στηρίζεται οχι μόνο στην επιλογη του πρωτοκόλλου αλλά και στις περιβαντολλογικές συνθήκες. Πιο συγκεκριμένα, η αποτελεσματικότητα της αποκαταστασης/αποθεραπείας που περιλαμβάνει μυική ενδυνάμωση αυξάνετε οταν το πρωτόκολλο εκτελείται σε θερμές περιβαντολογικές συνθήκες. 
Τα γυμναστήρια, ειδικά στην χώρα μας είναι μέρη στα οποία εκτός απο την εγκύμναση αναζητούμε και την κοινωνική δικτίωση. Ειδικότερα αυτή την εποχή τα γυμναστήρια, και ειδικότερα στην επαρχία είναι μέρη στα οποία συναντούμε φίλους, γνωστούς και περνούμε ώρες οχι απαραίτητα εκτελώντας κάποιο προπονητικό πρόγραμμα. Η διατήρηση ζεστού περιβάλλοντος, μεταφορικά και κυριολεκτικά θα βελτιώσει την εικόνα του χώρου και θα προσελκύσει περισσότερους συνάνθρωπούς μας.
Παράλληλα, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να διατηρούν οργανωμένους χώρους που θα προσφέρουν τις απαίτητες υπηρεσίες στα μέλη τους. Διατηρώντας ενα ζεστό, απο θερμοκρασία χώρο εγκύμνασης μειώνετε η πιθανότητα μυικών τραυματισμών, και παράλληλα μειώνετε η χρονική διάρκεια των αποκαταστάσεων/αποθεραπειών. Συνεπώς, ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί να διατηρήσουμε τις καρδίες μας “ζεστές” διατηρώντας ζεστούς τους χώρους εγκύμνασης. 
Βασικές Συμβουλές για να προστατέψετε το σώμα σας και να μειώσετε τον κίνδυνο μυϊκών τραυματισμών στο γυμναστήριο:
 
1. Ακολουθείστε επαρκές πρόγραμμα προθέρμανσης
2. Φορέστε ζεστά αθλητικά ρούχα (π.χ. μακριά κολάν)
3. Παραμείνετε σε συνεχή κίνηση
 
 
Αναστάσιος Ρόδης
Sport Scientist 
MSc in applied exercise physiology
MSc in sport and exercise psychology
e-mail: anastasios.rodis@gmail.com
http://allaboutperformance.wordpress.com/